zondag 3 december 2017

Historische beelden Vlaamse visserij (V)

Maandelijks duik ik in het fotoarchief van Het Visserijblad. Ik kies er telkens lukraak tien foto’s uit.

De allereerste redactievergadering van de ploeg die in 1988 Het Visserijblad opnieuw in de steigers zet. Van links naar rechts: Roland Desnerck, Marc Loy, Willem Lanszweert, Hugo Brutin, Ivan Schamp, Flor Vandekerckhove, Willy Versluys, Pierre Deseck, Walter Corveleyn, Robert Coelus, André Baert en Danny Crabeels. (Foto Guido Walters) [Over de geschiedenis van dit merkwaardige tijdschrift vind je hier een uitgebreid stuk.]    
In welk jaar het gebeurd is weten we niet, maar feit is dat de beruchte reder André van Lul een heel gezelschap per bus naar Langerbrugge heeft laten voeren, waar een van zijn vissersschepen van stapel gelopen is. Heel het gezelschap vat de terugweg aan op het schip: broodjes, drank, jongens en meisjes… Onderweg krijgt het schip pech en tegen de tijd dat het Oostende binnenvaart verkeert heel de stad al in een diepe slaap. En niemand die geloven kon dat de fuivende bende opgehouden was door motorpech. Uiterst links herkennen we Roland Billiau en in het midden Herman Moerman. Over de journalistieke carrière van deze laatste schreef ik eerder een stukje dat heet Wat ik van Herman Moerman geleerd heb.    
IJslandvaarder Henri Laplasse aan boord van de O.236 Henriette. Over dat schip zegt Laplasse: ‘De O.236 was geen stabiel schip. Iedereen had het over de duukboot. Bij Belliard werden er zes zusterschepen van gebouwd. Drie ervan zijn vergaan.’    
Bij laag water wordt er in Heist op het strand vis verkocht. Jaartal foto onbekend.    

1997/98. — Op het stadhuis in Oostende worden reders en bemanningen ontvangen. Van de kersverse burgemeester Jean Vandecasteele krijgen ze een kwaliteitslabel overhandigd. Het jaarlijkse gebeuren werd later door de nieuwe eigenaars van de vismijn geschrapt.


1998. — Stanley Vantorre en Urbain Wintein beklinken de deal. De Zeebrugse reder heeft zijn vaartuig Z.98 Op Hoop van Zegen aan de Heistenaar overgelaten. (Foto Guido Walters)    


De bootsjouwersfamilie Deckmyn verkoopt de garnaalvangst aan de Oostendse Vistrap. Rechts boven herkennen we de toen nog jonge sluiswachter Pascal Deckmyn. [ Hier kun je lezen hoe Robert Deckmyn zijn eerste scheepje verwierf, een unicum in de visserijgeschiedenis!]    


De eerste vrachtwagen van de visleurhandel Pieters-Quaegebeur. Voor de wagen staat Hélène Maenhout, echtgenote van Richard Quagebeur.


Op maandag 9 maart 1998 startten de kustvissers van de Vlaamse Vissersbond een actie tegen de overbevissing in de kustwateren. Ze willen dat visgebied voor de allerkleinste schepen veilig stellen. Nadat ze de gebouwen van de Dienst voor de zeevisserij bezet hielden, gingen ze ook de haven bezetten. Met hun schepen versperden ze de volledige havengeul. De bezetting werd pas ’s anderendaags, en onder grote druk, opgeheven. (Foto Guido Walters) [De kustvissers hebben ter zake een lange traditie die tot vandaag voortgaat. Over de geschiedenis van dat verzet vind je in deze blog een lang stuk dat heet: De kustvisserij en het recht van de sterkste

Geen opmerkingen:

Een reactie posten