Sinds het einde van 2013 verschijnt Het Visserijblad niet meer als maandblad.
maandag 2 maart 2020
Historische foto’s van de Vlaamse visserij (XXI)
Net zoals ik dat elke
maand doe tast ik ook nu met mijn onschuldige kinderhand in het fotoarchief van
Het Visserijblad. Ik haal er willekeurig 10 foto’s uit.
Flor
Vandekerckhove
1. In
september 1956 wordt de nieuwe O.80 Duchesse de Brabant in Oostende in gebruikt
genomen. Bouwwerf: Beliard Crighton. Rederij is de Pêcheries à Vapeur, die in
tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden sinds 1952 alleen nog motorschepen
uitreedt. Het nieuwe schip wordt meteen het grootste en krachtigste van de
Belgische vissersvloot. Op 16 april 1937 loopt het schip vast op de rotsen van
IJsland; de bemanning wordt gered.
2. De
hoofdmotor van de nieuwe O.82, een SEM-Carels met een vermogen van 1250 EPK.
Let op de figuur die achteraan naast de motor staat.
3. De O.46 ’t Zal wel gaan werd in volle oorlog
gebouwd op de scheepswerf Vanhoywegen in Steendorp. De Oostendse visser Richard
Verburgh trad op als bouwheer, maar de bouw werd gefinancierd door Louis
Aspeglagh, schoonzoon van schrijver Felix Timmermans die het mee financierde.
Timmermans had immers juist de Rembrandtprijs gewonnen, goed voor 125.000
frank.
4. In 2006
organiseerden de Oostendenaars al voor de vijfde keer de Havendag &
Visserijfeesten. De organisatoren tonen trots de activiteitenaffiche.
5. Zicht op
de havendam van Zeebrugge, in een ons onbekend jaar. De dam van 2.800 meter,
werd in de periode 1897-1907 gebouwd.
6. Een
historische foto van de befaamde Vistrap in Oostende. Jaartal is ons niet
bekend.
7. In 1956
vertrekt de O.322 René Goeman naar Afrika waar het in de Belgische kolonie zal
ingezet worden ten voordele van de Pêcheries Maritimes du Congo Belge. Met het
schip vertrekken kapitein Isidoor Inghelbrecht, stuurman Marcel Vermote en
mecanicien Charles Aspeslagh. ‘Deze drie
flinke vissers zullen aan boord van het schip blijven en in Kongo samen met een
12 à 14-tal negers aan boord de visserij beoefenen.’ Aldus Het Visserijblad
van 19 oktober 1956.
8. Visafslag
op het strand van De Panne, in 1919.
9. De Z.99
Terra Nova tijdens de tewaterlating in augustus 1991. Amper 16 jaar later wordt
het schip al gesloopt. Het schip wordt vernietigd met steun van de Vlaamse
regering. Bedoeling is een beperkt aantal schepen over te houden die de
resterende quota verdelen en zodoende een grotere kans op rendabiliteit
verwerven.
10. In 1954
maakt de Vlaamse cineast Armand Van Coppenolle een documentaire over de
kabeljauwvisserij, titel Nood-Noord-West. Hij maakt twee reizen mee aan boord
van de O.81 John. We zien de cineast hier aan ’t werk aan boord van het schip.
Afronden doen we deze keer met een poëtisch youtubefilmpje. De tekst bestaat uit een enigszins geëngageerd gedicht dat het over de dreigende klimaatcatastrofe heeft. Mocht u daar geen boodschap aan hebben, kijk dan gewoon naar de plaatjes met mooie stormbeelden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten