zaterdag 2 maart 2019

Historische foto’s van de Vlaamse visserij (XX)

Elke maand graai ik in het fotoarchief van Het Visserijblad en haal er tien willekeurige foto’s uit.

1. 1947. De Noordzee bevroren. Foto genomen vanaf de duinen in Bredene. 
2. In december 2003 brengt de crew van de O.533 Virtus 150 kisten haring naar de Oostendse vismijn. Da’s een probleem, want haring heet een ‘bijvangst’ te zijn en het quotum voor een dagvisser bedraagt 50 kg. De rest moest weer in zee gesmeten worden. Op de foto zien we wijlen schipper Fernand Verleene en zijn bemanningsleden Raymond Lambrecht, Eddy Boussemaere en Jeffry Lambrecht met de kisten in de weer. (Foto gw)
3. De foto op de frontpagina van Het Visserijblad toont ons op 8 januari 1954 de vier bemanningsleden die kort ervoor de dood vonden bij het vergaan van de 0.137 Ste Thérèse de Jésus: Emiel Houcke, Robert Haelewyck, Carolus en Oscar Vanslembrouck. (Foto Michaël)
4. Strandtafereel uit 1927.
5. In januari 2004 kreeg Robert Coelus de prijs van de Cultuurraad toegekend. Hij kreeg het beeldje uit handen van Jaf Klausing, de vorige laureaat. Coelus en Klausing waren beiden medewerkers van Het Visserijblad. Coelus kreeg de prijs als bezieler van de Vriendenkring van het Noordzeeaquarium, propagandis van de maritieme cultuur, en als ere-schoolhoofd van Ibis. (foto gw)
6. Deze foto verscheen oorspronkelijk in Le Patriote Illustré, de datum is onzeker, maar wel rond 1900. Het onderschrift vermeld alleen L’école de pêche d’Ostende. Wellicht betreft het de Vakschool voor Visschers, gesticht in 1887 door de befaamde paster Pype. De praktijklessen werden gegeven in een gebouw aan de Wellington- en Velodroomstraat, waar ook een ruime binnenkoer was. 
7. In de nacht van 16 februari 1980 verloren vijf vissers het leven toen de Z.592 Hosanna verdween tijdens de traverse van Plymouth naar Schveningen: Germain Ackx (45), diens zoon Piet (16), Hector Snauwaert (33) en de Scheveningers Pieter Gruyt (33) en Pieter-Albertus Gruyt (14).
8. Op de foto zien we de Z.542 tijdens de zeewijding op 15 augustus 1961, het dek staat vol passagiers. De eikenhouten Z.542 Angulus liep in oktober 1949 van stapel en werd oorspronkelijk gevoerd door schipper-eigenaar Theofiel Degroote. Later liet hij die taak over aan Albert Goutsmit en Marcel Lycke. In 1962 laat Degroote het schip over aan Grans Devoogt en in 1979 wordt het de eigendom van de rederij Angulus. Het schip kwam uiteindelijk in handen van een scheepsfanaat die het in het Gents handelsdok wilde restaureren. Nadat het aangevaren werd zonk het naar de bodem. Nadien probeerde ook het collectief Loods 13, rond de Gentse volkszanger Walter De Buck, nog om het casco weer waterdicht te krijgen.
9. Jan en Pier Demeester waren in Heist bekend als ‘de zeilmakers’. Hun vader was uit Nieuwpoort naar de oostkust afgezakt, waar hij een zeilmakerij oprichtte. Toen de tijden veranderden  gingen ze olie en diesel verkopen. , ook richtten ze in 1933 een rederij op. Op de foto bekijken de broers (rechts) een vat dat door een granaatinslag beschadigd werd. 
10. In 1977 namen Maurice Lambrecht en Alain Kiekens vissersvaartuig N.720 over van André Vercoutter. Daardoor bleef het schip in Nieuwpoortse handen. Ze vernummerden het wel tot N.88 Nova Cura. In de overgang van 2003 naar 2004 werd het schip gerenoveerd en in januari 2004 voer het weer uit. Op de foto zien we de bemanning: Alain Kiekens, diens broer Rudy en Ronny Lycke.

5 opmerkingen:

  1. Flor, je hebt weer eens mijn vader in beeld gebracht! Tof! Ook een dikke proficiat voor je inzet om telkens opnieuw de visserij uit de vergeethoek te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spijtig dat de visserij met zo'n rijkelijk verleden uit het Oostends beeld moet verdwijnen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook het Osténds , onze moeder taal komt meer en meer in de verdrukking. Daarom componeer en zing ik nieuwe visserliederen in het Osténds. Maar het vreemde is dat mijn cd " Olle Twolve " goed verkoopt aan de vele aangespoelden , die willen het leren , dan aan eigen volk. De visserij en de mailboten naar Engeland , die De Oostendse haven hebben groot gemaakt zijn bijna folklore geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou erg praktisch zijn mocht de afzender zijn/haar naam achterlaten, of die van zijn/haar groep.

      Verwijderen