zondag 31 maart 2019

Historische foto’s van de Vlaamse visserij (XXI)

Elke maand graai ik in het fotoarchief van Het Visserijblad en haal er tien willekeurige foto’s uit.


1. De O.316 Belgian Skipper van de Zeevisserij- en Handelsmaatschappij NV Zeehandel uit Oostende werd in 1952 gebouwd op de werf Beliard-Crighton in Oostende. Het Visserijblad van 16 april 1954 vermeldt dat het vaartuig door het IJslandse visserijwachtschip Thor beschoten werd. De O.316 werd door de IJslanders betrapt terwijl het in verboden visgronden aan ’t vissen was. De Thor nam uiteindelijk het commando van de O.316 over.

2. De Z.484 Antoinette is eerst eigendom van Emiel Savels. In 1953 wordt schipper Albert Huyghe er de reder van.

3. Vrouwelijke garnaalvisser uit Oostende. (Foto Algemeen Rijksarchief)

4. De O.148 Snipe van reder Jacques Bogaert, op de Slipway in Oostende. Het vaartuig werd in 1958 gebouwd. (Foto gw†)

5. 9 april 2001. De Z.483 Jasmine van de familie Vlietinck wordt op de Zeebrugse scheepswerf De Graeve te water gelaten. (Foto gw†)

6. De in 1957 gebouwde O.225 Norman Kim werd in 2004 al meer dan 20 jaar uitgereed door de Bredense schipper Florent Daems. Het vaartuig bleef vele jaren het oudste actieve vissersvaartuig van de vloot. (Foto gw †)

7. In 2004 bracht het prinsenpaar — inmiddels koningspaar — Filip & Mathilde, een bezoek aan het woonzorgcentrum Godtschalck op de grens van Bredene en Oostende. Visser op rust Fernand Puystjens overhandigde het paar een handgemaakt schaalmodel van de O.1 Fabiola, het garnaalbootje dat de Oostendse burgemeester Piers op 3 april 1961 namens de stad als huwelijksgeschenk aanbood aan het koningspaar Boudewijn & Fabiola. (Foto gw†)

8. Ongetwijfeld een visser.

9. De bemanning van de B.518 Drakkar, in juli 98, tijdens de doopplechtigheid van het schip. Bernard Dierckens, Yves Demey, Piet Ryheul, Lorenzo Meyers, Luc Lambert, Franky Moens en Eddy Vandenbussche. (Foto gw†)

10. De Z.542 Angelus werd gebouwd op de Oostendse scheepswerf van Jules Deneye. Het schip werd in 1949 in de vaart gebracht door Theofiel De Groote uit Heist. In 1981 werd het uit de vaart genomen. Het kwam in handen van Oswald Slosse, een doe-het-zelver die het in het Gentse Handelsdok zou restaureren. Daar zonk het in 1997 na een aanvaring . In 2004 werd het wrak gelicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten