zaterdag 1 juni 2019

Historische foto's van de Vlaamse visserij (XXIII)


Elke maand graaf ik in het fotoarchief van Het Visserijblad en zoek er willekeurig tien foto’s uit. Deze maand vormt daar een uitzondering op. Ik publiceer tien foto’s die me de voorbije maanden via ’t wereldwijde web toegestuurd werden. Mag ik uw hulp inroepen om ze te duiden?


De O.305 François Musin ligt onttakeld te wachten op verdere restauratie. Die is inmiddels nog niet afgerond, laat een lezer me weten. Over het beruchte vissersschip — bouwjaar 1948 — bestaan tal van verhalen. Het is ook op dat schip dat Liliane Saudemont door schipper Free Wolle ontdekt werd toen ze zich als Leon Saudemont had laten aanmonsteren. Over de rederij die het schip uitbaatte vind je meer info als je in de zoekfunctie van deze blog de naam ‘Decrop’ intikt.

Overzicht van de Oostendse haven. Wie weet in welk jaar de foto gemaakt werd mag het ons zeggen.

Deze en onderstaande foto’s werden gemaakt tijdens de aanleg van het Oostendse Vuurtorendok. De foto’s werden me toegestuurd door Freddy Versluys. Ik heb een beetje gegoogeld naar het bouwjaar van het dok, maar niet meteen iets gevonden. Wat ik wel weet is dat ik het heb zien gebeuren. We waren van Bredene tot aan de Vuurtoren gefietst en zagen daar de werken die we zeer bevreemdend vonden. Mag ik het jaartal in de eerste helft van de jaren zestig plaatsen? Neen! Dat mag ik niet, zo blijkt uit een bericht dat Danny Pylyser me stuurde. Hij schrijft: 'De werkzaamheden aan het Vuurtorendok zijn gestart in 1976 en was oorspronkelijk bedoeld als ligplaats van de Jetfoil onder P&O. Later is de Jetfoil overgeheveld naar de RMT en heeft het dok nooit gediend voor de Jetfoil want deze meerden aan in het station.' Daar ga ik met Danny nog even over moeten palavers, want 1976? In mijn perceptie zijn die werken veel eerder gebeurd. Dat is ook wat oud-schepen Deroo van Bredene insinueert als hij schrijft: 'Ik was ongeveer 16 en zwom daar in een plas water. Het dok had nog geen randen, de boord liep schuin in het water. Was het 1965 of 1966?'
Intussen hebben Willy Dumarey en Danny Desport de kwestie beslecht. Willy heeft in die buurt veel tijd doorgebracht. Hij woonde destijds met zijn ouders in de Victorialaan.  Waardoor hij me foto’s kan tonen uit ’69, ’73 en 75. Uit die foto’s blijkt dat het Vuurtorendok ten vroegste van midden de jaren zeventig dateert. Doorslaggevend is trouwens de link die Danny me doorstuurt. Hier staat in een ‘Bondige geschiedenis van de havenontwikkeling’: Het Vuurtorendok, de derde RMT-aanlegpost, de Diepwaterkaai en het nieuwe Oosterstaketsel in beton komen er medio 1970.’

Waaruit ik eens te meer leer dat mijn geheugen absoluut onbetrouwbaar is.







1 opmerking:

  1. Beste,

    Inderdaad, het verhaal van Lilianne Saudemont vond plaats op de Musin, O.305. Dat kan je trouwens ook lezen in het boek; 'de Oostendse visserij'.
    Het schip ligt nu in Antwerpen op het droogdokkeneiland. In een stoel voor verdere restauratie. En wat dat betreft, die is nog helemaal niet afgerond. Vermoedelijk is dat een klein tienjarenplan... Graag wil ik u een aantal foto's mailen van deze restauratie. In dat geval uw adres aub.

    BeantwoordenVerwijderen